SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | volné články | volné články ročníku 2021 | Ženy v poločase rozpadu (Do tmy a Smrtholka)
Ester Žantovská

Ženy v poločase rozpadu (Do tmy a Smrtholka)

V románech hned několika současných mladých českých prozaiček se v posledních pár letech objevil typ hrdinky, často pak (nespolehlivé) vypravěčky, která se z různých důvodů nedokáže vypořádat s realitou okolního světa, odmítá „společenská“ pravidla, uzavírá se do vlastní osamocené bubliny a pomalu, ale jistě nastupuje cestu sebedestrukce. Taková je kupříkladu hlavní postava románu Ve skříni Terezy Semotamové, opakovaně se podobný typ protagonistek objevuje v oceňovaných románech Anny Bolavé (Do tmy, Ke dnu) a Lucie Faulerové (Lapači prachu, Smrtholka). Po dvou příbězích těchto autorek – jakýchsi manifestacích trápené duše, pojednávajících o samotě, vydělenosti, duševní nemoci i autoagresivitě, vedoucí až ke snaze „zmizet“ (se) ze světa – nyní sáhli i v pražských divadlech. 

* Anna Bartáková z románu Do tmy Anny Bolavé (oceněného v roce 2016 Magnesií Literou za prózu) je žena ve středních letech, která žije sama na jihočeské vesnici, a veškerý možný čas, včetně toho mentálního, tráví sběrem a sušením léčivých bylin. Tato činnost se jí stává posedlostí, závislostí a útěkem před životem – sem směřuje všechno její úsilí, energie i vášeň. To, co by se mohlo zdát protiváhou hektického, stresujícího moderního způsobu života, je ve výsledku chycením se do té samé smyčky – Anně sběr a následný boj o co největší úspěch ve výkupně působí spoustu nervů, fyzické i duševní bolesti a vhání ji do absolutní izolace. Hrdinčin vztah k lidem je až autistický, její výjimečná citlivost vede paradoxně k tomu, že je vidí téměř výhradně a často nekompromisně tvrdě v jejich ubohosti, zlovolnosti, malosti a trapnosti. Minulé interakce s různými osobami se jí čím dál víc prolínají s těmi současnými, čas jako kdyby postupně přestávala vnímat jako lineární. Bez výhrad ctí snad jen mrtvou babičku, která pro ni zosobňovala tajemný, magický svět přírodních cyklů, kořeněný zbytky pohanských rituálů. 
    Z baladického charakteru poetické předlohy vychází i adaptace herečky Magdalény Borové, která je v režii Anny Klimešové i představitelkou hlavní role. Popis každodenního života i vlastního vnitřního světa, do nějž žena nechává divákům nahlédnout, je refrénovitě prokládán či komentován lidovými písněmi, většinou pojednávajícími o osamocené dívce a přírodě, která odráží či symbolizuje její duševní rozpoložení. /…/
V A-studiu Rubín otevřeli novou sezonu, jejímž dramaturgickým pojítkem by měly být závislosti všeho druhu, adaptací románu Smrtholka Lucie Faulerové, za který autorka v roce 2021 získala Cenu Evropské Unie za literaturu. Dagmar Fričová z předlohy skutečně vytáhla závislost jako zásadní a mnohovrstevnaté téma. Hrdinka Máry (Anita Krausová), trpící po sebevraždě milované mladší sestry Madly sebezničující depresí, opakovaně mluví o nutkavé potřebě pročítat všemožné návody od těch ke spotřebičům až po recepty – které ji uklidňují. To, po čem skutečně a v posledku touží, je ale návod na život, vysvětlení smyslu vlastní existence. Máry (nomen omen) je totiž posedlá – jen částečně vědomě – smrtí a v první řadě právě sebevraždou. Tu zkoumá jak technicky či statisticky, tak filosoficky (jako konečné potvrzení svobody) i prakticky. Závislostí číslo jedna byl ovšem vztah se sestrou, zavánějící až nebezpečným ztotožňováním – jejich bratr Adam také přiznává, že mu často splývaly v jednu osobu. Máry tak po smrti Madly nevyhnutelně ztrácí část sebe a krom očekávaných pocitů viny a vzteku ze ztráty blízkého člověka tu hraje roli i jistá projekce do sestry a tím pádem i opakované pokusy fatálně si ublížit. 

Fričová si ve své adaptaci výtečně poradila s formální stránkou románu, který je sledem asociativních výjevů z hrdinčiny minulosti, rozborů různých typů sebevražd; volně míchá časové roviny, to vše rytmizuje jízdou ve vlaku, jakousi metaforou hrdinčiny cesty životem. /…/

celý text ke stažení

Anna Bolavá, Magdaléna Borová: Do tmy, režie Anna Klimešová, Jatka78, 2021
Dagmar Fričová, Lucie Faulerová:
Smrtholka, režie Lucie Ferenzová, A Studio Rubín, 2021

ZPĚT K VOLNÝM ČLÁNKŮM
ZPĚT K VOLNÝM ČLÁNKŮM ROČNÍKU 2021

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.